Bài viết JavaScript miễn phí này hướng dẫn bạn cách thức để tổ chức mã nguồn JavaScript, ứng dụng web của mình một cách tốt hơn. Vui lòng vào trang chi tiết để xem thêm.
- Demo
- Phóng to
- Tải lại
- Cửa sổ mới
Miễn phí web hosting 1 năm đầu tại iPage
Nếu bạn vẫn còn đang tìm kiếm một nhà cung cấp hosting đáng tin cậy, tại sao không dành chút thời gian để thử với iPage, chỉ với không quá 40.000 VNĐ/tháng, nhưng bạn sẽ được khuyến mãi kèm với quà tặng trị giá trên 10.000.0000 VNĐ nếu thanh toán cho 24 tháng ~ 900.000 VNĐ?
Có trên 1 triệu khách hàng hiện tại của iPage đã & đang hài lòng với dịch vụ, tuyệt đối chắc chắn bạn cũng sẽ hài lòng giống họ! Quan trọng hơn, khi đăng ký sử dụng web hosting tại iPage thông qua sự giới thiệu của chúng tôi, bạn sẽ được hoàn trả lại toàn bộ số tiền bạn đã sử dụng để mua web hosting tại iPage. Wow, thật tuyệt vời! Bạn không phải tốn bất kì chi phí nào mà vẫn có thể sử dụng miễn phí web hosting chất lượng cao tại iPage trong 12 tháng đầu tiên. Chỉ cần nói chúng tôi biết tài khoản của bạn sau khi đăng ký.
Nếu muốn tìm hiểu thêm về ưu / nhược điểm của iPage, bạn hãy đọc đánh giá của ChọnHostViệt.com nhé!
Javascript is an interesting language because it is flexible and surprisingly powerful. Once you grow up from having one static page into having a large number of pages in a dynamic web application, you need conventions on how to organize your code.
In my opinion, there are two parts to the problem:
- the easy part, which is to apply JS programming patterns
- the hard part, which is doing so in a consistent and maintainable manner
The easy part: Namespaces, modules and commenting conventions
Namespace and module pattern
Javascript has no explicit syntax for advanced language features such as namespaces and private variables, but these can be implemented using very simple programming patterns.
A lot has been written on the namespace and module pattern, so I will only illustrate it here.
I like to add a "placeholder" function shown below to prevent me from making errors while modifying the module (IE6 freaks out if there is a comma after the last item). This used to happen when I moved or added the methods and forgot to check whether that the commas are correct.
The example code below is adopted from (http://yuiblog.com/blog/2007/06/12/module-pattern/):
// create a namespace YAHOO.namespace("myProject"); // Assign the return value of an anonymous function to the namespace /** @namespace */ YAHOO.myProject.myModule = function () { /** @private */ var myPrivateVar = "I can be accessed only from within YAHOO.myProject.myModule."; /** @private */ var myPrivateMethod = function () { YAHOO.log("I can be accessed only from within YAHOO.myProject.myModule"); } /** @scope YAHOO.myProject.myModule */ return { /** describe myPublicProperty here */ myPublicProperty: "I'm accessible as YAHOO.myProject.myModule.myPublicProperty." /** describe myPublicMethod here */ myPublicMethod: function () { YAHOO.log("I'm accessible as YAHOO.myProject.myModule.myPublicMethod."); //Within myProject, I can access "private" vars and methods: YAHOO.log(myPrivateVar); YAHOO.log(myPrivateMethod()); //The native scope of myPublicMethod is myProject; we can //access public members using "this": YAHOO.log(this.myPublicProperty); }, /** * A placeholder function to prevent errors due to not having a comma after the last function in the return statement for this module. */ placeholder: function () {} }; }(); // the parens here cause the anonymous function to execute and return
Commenting conventions. Pick a commenting tool and stick with it. Comment the intent of the code and any gotchas as well as the expected arguments and purpose of methods.
The two main JavaScript commenting tools are: JsDoc-Toolkit (self-contained Java) and YuiDoc (Python).
File names and splitting code into files. Put all the hard-to-reuse code into its own namespace (ex. Framework. ModuleName. ModulePart.ApplicationName) in a separate file (application.js or custom.js). This way you keep the library clean of any application-specific stuff. It is often hard to avoid implementing some things in a one-off manner, so you might as well organize all the single-use stuff in its own file.
That is, if writing your own extensions to an existing framework, you will most likely have:
- code that is fully reusable (specialized or pre-configured widgets, utilities etc.)
- code that is hard or pointless to reuse (page- or application-specific messages, formatting and utilities)
The hard part: structuring code for reuse, logical naming conventions
Structuring code for reuse. Encourage reuse by splitting code into configuration, implementation and customization.
- Configuration is anything that might need to change on each instantiation of your widget. It should be single section within a module (a private object in JSON notation). Make sure you have good and documented defaults, because this makes it easier to use the code again.
- Implementation is the main code. It should NEVER contain hardcoded ID's, messages or other things that will eventually need to be overridden.
- Customization is a set of page-specific blocks of code that alter the configuration. You only override the few things that are needed for the specific functionality on the page.
Here is an example (from http://www.wait-till-i.com/2008/05/23/script-configuration/):
myProject.myModule = function(){ // CONFIGURATION var config = { CSS:{ classes:{ hover:'hover', active:'current', jsEnabled:'js' }, ids:{ container:'maincontainer' } }, timeout:2000, userID:'chrisheilmann' }; // IMPLEMENTATION function init(){ }; // make init and config public return { init:init, config:config }; }(); // CUSTOMIZATION // This makes it possible to override stuff before calling init module.config.CSS.ids.container = 'header'; module.config.userID = 'alanwhite'; module.init();
Naming conventions. I don't mean deciding whether or not to use camelCase, but rather how the logical organization names of variables and widgets should be done. It is reasonably simple to stop using global variables and functions to avoid name conflicts, but what is harder is to come up with a logical naming convention that allows any code to be reused anywhere.
In particular, when you create new widgets, you often need to be able to connect them to one another in some manner. Being able to identifying the type (class) and retrieve/replace data from a new widget using a standard interface takes some planning and a lot of discipline, but it makes reusing the widgets much easier.
ID and name attribute naming convention. I use "data[widgetName][recordIndex][fieldName]" for input names (because PHP will parse this into arrays automatically) and "widgetName_fieldName_recordIndex" for ID attributes (because it makes string comparisons easier).
Widget instance naming convention. I use YAHOO.ApplicationName.WidgetInstanceName for widget instances, and use WidgetInstanceName to create any related tags with IDs.
I am still looking for a good logical naming convention for widgets, but it seems this topic is not as commonly discussed. If you have any tips, please leave a comment!
Reference stuff
http://stackoverflow.com/questions/211795/are-there-any-coding-standards-for-javascript
http://ajaxian.com/archives/maintainable-javascript-videos-are-now-available
http://yuiblog.com/blog/2007/06/12/module-pattern/
http://www.wait-till-i.com/2008/05/23/script-configuration/
- Lượt gửi (0)
- Mới
Tạo video doanh nghiệp của bạn bằng AI chỉ với giọng nói hoặc văn bản
chatGPTaz.com
Nói chuyện với ChatGPT bằng ngôn ngữ mẹ đẻ của bạn
Ứng dụng AI Video
Ứng dụng video AI MIỄN PHÍ đầu tiên của bạn
Deepfake Video
Deepfake AI Video Maker
Deepfake
Deepfake AI Video Maker
AI Deep Fake
Deepfake AI Video Maker
AIvidio
AI Video Mobile Solutions
AIvideos
AI Video Platform & Solutions
AIvedio
AI Video App Maker
Faceswap AI trực tuyến
Đổi mặt Video, Ảnh & GIF ngay lập tức với Công cụ AI mạnh mẽ - Faceswap AI Trực tuyến MIỄN PHÍ
Faceswap AI trực tuyến
Đổi mặt Video, Ảnh & GIF ngay lập tức với Công cụ AI mạnh mẽ - Faceswap AI Trực tuyến MIỄN PHÍ
Temu tặng $500 cho người dùng mới
Claim Free Temu $500 Credit via Affiliate & Influencer Program
Tín dụng quảng cáo TikTok miễn phí
Làm chủ quảng cáo TikTok cho hoạt động tiếp thị doanh nghiệp của bạn
Dall-E-OpenAI.com
Tự động tạo ra hình ảnh sáng tạo với AI
chatGPT4.win
Nói chuyện với ChatGPT bằng ngôn ngữ mẹ đẻ của bạn
Sản phẩm AI đầu tiên của Elon Musk - Grok/UN.com
Nói chuyện với Grok AI Chatbot bằng ngôn ngữ của bạn
Công cụ.win
Mở trung tâm công cụ miễn phí để mọi người sử dụng với hàng trăm công cụ
GateIO.gomymobi.com
Airdrop miễn phí để nhận, chia sẻ lên đến 150.000 đô la cho mỗi dự án
iPhoneKer.com
Tiết kiệm tới 630$ khi mua iPhone 16 mới
Mua Robot Tesla Optimus
Đặt mua Tesla Bot: Robot Optimus Gen 2 ngay hôm nay với giá dưới 20.000 đô la